Exp nr 89 och 90/2011, Södermanlands Nyheter, 2011-10-04
I ett reportage som handlade om ungdomars sexualvanor publicerades namn och bild på två unga kvinnor som hade intervjuats av tidningen. Vissa citat i artikeln kunde tolkas som uttryck för personliga erfarenheter. Tidningen hadeinte varit tillräckligt återhållsam i sin publicering och klandrades för att ha brutit mot god publicistisk sed.
Pressens Opinionsnämnds beslut
Pressens Opinionsnämnd klandrar Södermanlands Nyheter för att ha brutit mot god publicistisk sed.
______________
Genom beslut den 17 juni 2011 hänsköt Allmänhetens Pressombudsman (PO) två anmälningar från två kvinnor till Pressens Opinionsnämnd (PON).
PO:s beslut hade följande lydelse.
Vad tidningen skrev
Den 6 april 2011 var huvudrubriken på tidningens förstasida Sju av tio unga väljer bort kondom. Av puffen framgick att en ny stor studie av ungdomars sexualvanor visade att sju av tio inte använder kondom vid sex. Många unga anser kondom gör sex oskönt.
Texten illustrerades med en bild av två unga kvinnor och följande bildtext “A och B (namn angavs), 18 år, berättar att ryktet på Y-skolan (namnet angavs) är att kondom är oskönt”.
Artiklarna på insidan hade huvudrubriken Kondomen ratas när unga ska ha samlag. En artikel var en presentation av undersökningen UngKAB09 och en intervju med en barnmorska och en kurator på X:s (stad angavs) ungdomsmottagning. De bekräftade bilden att kondomanvändningen minskar och att detta är ett problem.
I en sidoartikel publicerade tidningen intervjuer med några elever på Y-skolan. Inledningsvis konstaterade tidningen att det inte tog lång tid att förstå att kondom inte är på modet bland ungdomarna. Därefter frågade reportern “Varför tror ni ungdomar skippar kondom?” och redovisar följande svar:
” – För att det är oskönt, för att man är lat och att det tar bort spänningen, säger B, 18 år och förklarar att många också tror att det är en lätt sak att bota könssjukdomar.
-Klamydia är ju vardagsmat, säger tjejkompisen A, 18 år.”
Artikeln fortsätter med intervjuer med andra ungdomar på samma tema. “Det tar bort känslan i akten”, säger en namngiven elev på 16år. En annan säger att “Det är som att käka godis med plast på”.
Artikeln illustreras med bilder på elever och personalen från ungdoms-mottagningen.
Anmälan
B och A anmälde Södermanlands Nyheter. De anförde att de sagt till fotografen och reportern att de inte ville vara med och absolut inte bli fotograferade.
De hade emellertid talat med reportern om varför ungdomar skippar kondom och svarat i samma generella ordalag som frågan ställdes, till exempel att “ungdomarna kanske tyckte att det var oskönt”. I tidningen hade deras uttalanden förvanskats så att de föreföll att handla om dem själva.
Efter publiceringen hade båda blivit utpekade och kränkta på internet, i mobilen och i verkliga livet. Folk trodde att klamydia var vardagsmat för A och att B tyckte att kondom var oskönt och aldrig använde det.
Även deras föräldrar hade fått stå till svars för artikeln såväl på sina arbetsplatser som i den privata umgängeskretsen.
De anförde även att bildtexten på förstasidan var felaktig. De hade aldrig sagt att det var ett rykte på Y-skolan att kondom var oskönt.
Tidningens yttrande
Tidningen svarade genom sin chefredaktör att studien, vars slutsats var att ungdomar struntar i kondom, var ett angeläget ämne för Södermanlands Nyheter. Han menade vidare att uttalandena i artikeln handlade om ungdomar i största allmänhet, inte reflekterade personliga erfarenheter.
När det gällde tillstånd för fotografering hade de flesta ungdomar i gruppen som reportern och fotografen talade med gått iväg när det blev dags för fotografering, men två stannade kvar och sa att det var ok att plåta.
Både B och A hade efter publiceringen varit i kontakt med var sin nyhetschef på tidningen. De hade erbjudits ett förtydligande i tidningen, men avstått från detta då det skulle kunna göra saken ännu värre.
PO:s bedömning
Frågor om ungdomars sexualvanor har stort allmänintresse. Men när medier talar om dessa frågor med ungdomar, som träder fram med namn, är det viktigt att det dras en tydlig gräns mellan generella uppfattningar och personliga erfarenheter. Detta är ett integritetskänsligt ämne och även om en ung människa väljer att tala om sina egna erfarenheter bör tidningen vara mycket återhållsam i sin rapportering. Det är svårt för en ung och medieovan person att förstå genomslagskraften i en tidningspublicering.
När det gäller frågan om B och A uttryckt sig som det återges i tidningen står ord mot ord. Min uppgift är emellertid inte att bedöma sakligheten i publiceringen utan om det uppstått en publicitetsskada av det som publicerats.
Rent språkligt är det möjligt att uppfatta de anmälda citaten som generella uttalanden. Men de kan också tolkas som uttryck för personliga erfarenheter, vilket uppenbarligen många i deras omgivning gjort.
De reaktioner anmälarna fått visar att tidningen inte varit tillräckligt återhållsam och att en publicitetsskada uppstått. Den kan inte motiveras av att allmänintresset för ämnet generellt sett är stort.
Södermanlands Nyheter har därmed brutit mot god publicistisk sed och bör klandras. Ärendet överlämnas till Pressens Opinionsnämnd (PON).
Ärendet hos Pressens Opinionsnämnd
Tidningen har yttrat sig och bl.a. anfört följande. Tidningen delar PO:s uppfattning om vikten av att medier är mycket varsamma med hur unga medieovana människor framställs, särskilt när det gäller ett så integritetskänsligt ämne som sexualvanor. Tidningen försäkrade sig om att de unga kvinnorna var myndiga och att de var medvetna om att det handlade om en intervju i lokaltidningen. Kvinnorna var angelägna om att få prata om ämnet. Frågan efterlyste inte personliga erfarenheter och tidningen anser inte heller att svaren framstår som sådana. Medvetna feltolkningar görs om man vill befästa rådande könshierarkier. Det vore tragiskt om konsekvensen blir att tidningar undviker att låta kvinnor komma till tals i ett ämne som det aktuella.
Pressens Opinionsnämnds bedömning
Pressens Opinionsnämnd delar PO:s bedömning. Södermanlands Nyheter ska därför klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed.