Fel om fotbollssupporter och nazism

februari 14 2006


Exp nr 19/2006 Aftonbladet



I ett inlägg på kultursidan blev en person felaktigt utpekad som nazist. Tidningen undgick inte klander trots att den rättat uppgiften.



Publiceringen

Den 8 augusti 2005 hade Aftonbladet ett inlägg på kultursidan där skribenten kritiserade fotbollslaget A:s supportrar för att vissa av dem kastat bananer på ett motståndarlags målvakt under en fotbollsmatch (båda lagen namngavs). Hon ansåg att beteendet var rasistiskt och att A borde städa upp i sina led. Vidare påstod hon att A:s supporterklubb (namnet angavs) hade en ordförande som sålde hakkors i sin butik och hade heilat på bortamatch (platsen för butiken angavs).

Anmälan

Artikeln anmäldes till Allmänhetens Pressombudsman (PO) av ordföranden i A:s supporterklubb. Han hade ingen butik på den angivna platsen som sålde hakkors och han hade inte heilat på bortamatch. Visserligen var han inte namngiven i AB men han fanns med namn och bild på supporterklubbens hemsida. Han var arg och ledsen över att osanna saker påståtts om honom.

Tidningens svar

AB medgav att det inte var korrekt att ordföranden i supporterklubben sålde hakkors i sin butik. Det handlade om en förre detta ordförande. Därför hade en rättelse publicerats på kultursidan den 11 augusti. I den försäkrade skribenten att hon var olycklig över att felaktigt ha anklagat anmälaren för att sälja svastikor när det i själva verket handlade om hans företrädare som ordförande, enligt en uppgift som hon hämtat från en tidskrift.

AB menade att den eventuella publicitetsskadan hade minimerats genom rättelsen och genom att anmälaren inte namngavs i artikeln.

PO:s bedömning

I beslut den 1 november 2005 hänsköt PO ärendet till Pressens Opinionsnämnd med följande motivering:

Att utan grund påstå att en utpekad person är nazist och offentligt uppvisar ett nazistiskt beteende är inte förenligt med god publicistisk sed.

Även om det dröjde tre dagar är det bra att tidningen publicerade en väl synlig rättelse. Men det gjorde inte den oacceptabla publicitetsskadan ogjord. Inte heller blev skadan mer ursäktlig genom att den framfördes i en personligt färgad krönika på kultursidan. Snarare tvärtom då sådana texter vanligtvis torde tillkomma under mindre tidspress än de artiklar som står att läsa på allmän nyhetsplatsoch på sportsidorna.

Aftonbladet bör få pressetiskt klander för de kränkande och osanna uppgifterna om anmälaren.

Pressens Opinionsnämnds beslut

Nämnden ansluter sig till PO:s bedömning och finner att Aftonbladet genom den anmälda publiceringen brutit mot god publicistisk sed.