NWT utsatte kommunkonsult för oförsvarlig publicitetsskada

januari 9 2025


Mediernas Etiknämnd klandrar Nya Wermlands-Tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed genom att ha pekat ut en konsult som ansvarig för att kommunens kostnader steg många miljoner kronor i samband med en omorganisation.

Nya Wermlands-Tidningen, dnr. 24370, exp. nr. 67/2024

Mediernas Etiknämnds beslut

Mediernas Etiknämnd klandrar Nya Wermlands-Tidningen för att ha brutit mot god publi­cistisk sed.

Genom beslut den 10 oktober 2024 hänsköt Allmänhetens Medieombudsman (MO) ett ärende avseende en anmälan mot Nya Wermlands-Tidningen.

MO:s beslut hade följande lydelse.

Agneta Hugander har riktat kritik mot NWT för artikeln Resultatet av ”Agneta-effekten”: 4,4 miljoner dyrare som publicerades i tryck den 8 juli 2024. Hon har även kritiserat motsvarande artikel som, enligt vad MO förstått, publicerades på nwt.se den 7 juli 2024.

Vad mediet publicerade

Ingressen i sammanfattning

Kommunledningen hade hyllat den kritiserade konsulten Agneta Hugander med en egen tavla efter hennes arbete med omorganisationen av vården. Nu kunde NWT avslöja att ”Agneta-effekten” inneburit en merkostnad på 4,4 miljoner kronor för skattebetalarna i Storfors.

Artikeltexten i sammanfattning

Storfors kommun hade gjort en omorganisation inom vård och omsorg. Kommunen hade hyrt in Agneta Hugander, en egenföretagare som tidigare jobbat som socialchef i bland annat Vaggeryds och Klippans kommun innan hon köptes ut från båda kommunerna, som tillfällig chef med uppgift att genomföra en omfattande omorganisation för att minska utgifterna.

Förändringarna hade lett till uppror bland vårdpersonalen i kommunen, bland annat riktades skarp kritik mot nedskärningar. Samtidigt fakturerade Agneta Hugander, vars huvuduppgift var att sänka kostnaderna, själv Storfors kommun hundratusentals kronor varje månad i arvode. Hon hade via olika bolag fakturerat för konsulttjänster till en kostnad motsvarande 181 780 kronor i månaden när momsen dragits bort. Summan kunde jämföras med att den nytillträdda socialchefen, som sedan i januari i år ersatt Agneta Hugander som verksamhetschef, kostade 118 100 kronor i månaden när man räknade in arbetsgivaravgift och pensionsavsättningar.

Miljonerna hade fortsatt att rulla för Storfors kommun i samband med om­organisationen. Fyra enhetschefer hade köpts ut, till en sammanlagd kostnad om drygt 2,7 miljoner kronor. Samtidigt behövde de utköpta cheferna ersättas, vilket ledde till att kommunen rekryterade två nya tillfälliga enhetschefer. En av dem fick en tids­begränsad anställning och hade lön i nivå med tidigare enhetschefer. Den andra hade tagits in som konsult och hade dittills kostat skattebetalarna drygt 1,3 miljoner kronor. Dessutom hade den tillfälligt anställda hemtjänstchefen slutat en dryg månad innan hennes ersättare var på plats, vilket innebar att ytterligare en konsult hyrdes in under en och en halv månad till en kostnad av 205 678 kronor.

Sammanlagt innebar det att den totala merkostnaden för omorganisationen av vården, efter att ha räknat bort lönesumman motsvarande en ordinarie anställd socialchef och enhetschef och dragit av momsen på konsultarvodena, dittills hade kostat Storfors nära 4,4 miljoner (4 356 023) kronor.

En granskning visade också att den nya chefsorganisation som Agneta Hugander skapat inte var lika personalsnål som kommunledningen hade hävdat. Man hade betonat att antalet enhetschefer minskat från sju till tre. I stället hade det tillkommit dels en tjänst som verksamhetsutvecklare där lönen var i chefsnivå, dels två halvtids­tjänster som chefsstöd med något lägre lön.

Trots merkostnaden på 4,4 miljoner och den begränsade chefskapningen inom vård och omsorg hade kommunen i våras hyllat Agneta Hugander med en specialgjord tavla som markerade den så kallade ”Agneta-effekten”, där man visade en positiv kurva för kommunens årsresultat och en nedåtgående kurva för kostnaderna. Agneta Hugander la ut en bild på tavlan i ett offentligt inlägg på LinkedIn, där hon även tackade för den fina responsen på hennes arbete. Kommunchef Johan Rosqvist sa till NWT att tavlan var en avslutningsgåva till Agneta Hugander och att syftet var att den skulle vara en personlig gåva, inte att den skulle användas som marknadsföring.

NWT konfronterade Johan Rosqvist med att ”Agneta-effekten” innebar en merkostnad på 4,4 miljoner kronor. Johan Rosqvist svarade bland annat det innebar en långsiktig besparing med omkring 15 miljoner kronor årligen från 2024 och framåt. Han sa också att siffersammanställningarna gick att göra på olika sätt, exempelvis om man räknade med inflationspåverkan eller inte, men att besparingen var avsevärt mycket större än 4,4 miljoner kronor. Han sa också att det nu varit kostnader under ett år, men att kommunen skulle ha kvar effekterna av dem under många år.

NWT hade varit i kontakt med Agneta Hugander, som inte ville uttala sig utan hänvisade till sin arbetsgivare.

Övrigt

Under faktarutan ”Så räknade NWT ut merkostnaden” framgick i korthet att NWT för att få fram merkostnaden för omorganisationen hade jämfört konsult­kostnaderna med kostnaden för en ordinarie anställd socialchef och enhetschef. NWT hade också lagt till kostnaden för de fyra utköpta cheferna. Det framgick i detalj hur uträkningarna hade gjorts.

I publiceringen fanns en bild på tavlan över ”Agneta-effekten”, inklusive en bild på Agneta Hugander.

Rättelse

NWT publicerade följande rättelse den 20 juli 2024. ”I en artikel publicerad tidigare i juli skrev NWT om Storfors kommuns merkostnader i samband med en omorganisation där man bland annat tagit in konsulter. Det har visat sig att artikeln byggde på felaktiga beräkningar. Enligt Storfors kommuns egen uträkning av mer­kostnaden för perioden januari 2023–juni 2024, drar man slutsatsen att konsultintaget inneburit en merkostnad på 645 084 kronor. NWT beklagar felaktigheterna.”

Anmälan

Agneta Hugander förde fram bland annat följande.

NWT hade genom upprepade vinklade artiklar byggt upp en negativ personbild kring henne. Detta kulminerade med den anmälda artikeln där hon hängdes ut med namn och bild som ansvarig för kommunala merkostnader på 4,4 miljoner kronor.

Artikeln innehöll två allvarliga fel – dels en kraftig felräkning, dels en beskrivning av hennes skuld för kostnader som hon till största del inte varit ansvarig för.

NWT hade numera publicerat en rättelse gällande beräkningen. Rättelsen avsåg dock inte den felaktiga hänvisningen till ”Agneta-effekten” och det var detta som var det mest allvarliga.

Det som blivit fel var att NWT hade applicerat andras beslut – kommunchefens och den politiska ledningens – på henne och dessutom förvrängt hennes positiva resultat till något helt annat.

Tavlan med texten ”Agneta-effekten” var en redovisning av det exakta resultat av den effekt som gick att se i den aktuella verksamheten genom minskade kostnader. I den redovisningen fanns samtliga kostnader inräknade, inklusive det som NWT benämnt ”merkostnader”, och det gick fortfarande att se att det totala kostnadsläget för verksamheten var nästan åtta miljoner kronor lägre än det annars hade varit. Detta var ”Agneta-effekten”.

En sådan sammanställning över kostnader för bland annat utköp och konsultarvoden som NWT gjort kunde kallas för ”merkostnader”, ”engångskostnader” eller en mängd andra saker. Det kunde dock inte kallas ”Agneta-effekten” eftersom det var en helt annan sammanställning.

”Agneta-effekten” var -7,9 miljoner kronor och NWT skrev att den var +4,4 miljoner kronor. Detta var ett räknefel på 12,3 miljoner kronor. Även med hänsyn till den rättelse som NWT gjort avseende beräkningen av merkostnaden (från 4,4 miljoner kronor till 645 000 kronor) var räknefelet ändå 8,5 miljoner kronor.

Artikeln och rubriken hade skadat henne både affärsmässigt och privat.

Kommunchefen hade haft omfattande kontakter med NWT innan och efter publiceringen och NWT visade ett påtagligt ointresse att rätta fel i artikeln.

Mediets svar

NWT förde fram bland annat följande.

NWT hade under lång tid granskat omorganisationen av vården och omsorgen i Storfors kommun. Kommunledningen hade vidtagit omfattande åtgärder för att minska kostnaderna. Konsulten Agneta Hugander hade anlitats för att leda arbetet. NWT hade rapporterat om att hon blivit utköpt från tidigare uppdrag och att det funnits kritik mot hennes sätt att utföra sitt uppdrag och mot de åtgärder som vidtagits.

Det framkom att Agneta Hugander hyllats för sina insatser i Storfors med en tavla med texten ”Agneta-effekten” och kurvor som visade den påstådda besparing som hennes arbete lett till. Begreppet ”Agneta-effekten” myntades av Storfors kommun och Agneta Hugander valde själv att publicera tavlan i sina sociala medier.

NWT:s beräkningar av kostnaderna för konsulter och utköp kontra de kostnads­minskningar som uppstått visade att resultatet inte var så positivt som tavlan angav och NWT publicerade därför artikeln om merkostnaderna. Om­organisationen hade varit en het kommunal fråga där NWT valt att på olika sätt granska de beslut, åtgärder och besparingar som kommunen vidtagit. I det ingick att granska de positiva effekter som kommunen påstod sig ha uppnått och den effekt som kommunen tillskrivit Agneta Huganders arbete för kommunen.

Agneta Hugander fick en framträdande roll i publiceringen i och med den centrala roll hon haft i processen. Hon erbjöds möjlighet att ge sina kommentarer i artikeln, men valde att avstå.

Några timmar efter att kommunchefen Johan Rosqvist intervjuats kom han med information om att artikeln eventuellt kunde innehålla beräkningsfel. Efter en vecka av konversationer via sms och mejl visade han till slut vad i NWT:s beräkningar som var föremål för hans kritik. NWT delade då bilden att felaktiga uppgifter presenterats i artikeln. NWT åtgärdade detta genom att avpublicera artikeln och publicera en rättelse i samband med en ny större intervju med Johan Rosqvist och ett oppositionsråd där de gavs utrymme att ge sin bild av omställningsarbetet i Storfors.

NWT har internt utvärderat processen kring publiceringen och dragit vissa slutsatser, främst kring tidpunkten för intervjun med kommunchefen. Den borde ha skett vid en annan tidpunkt än en fredag inför stundande helg. Då hade förhoppningsvis en del av oklarheterna kunnat undvikas.

Det kunde noteras att ombudet Johan Rosqvist var kommunchef och hade haft en viktig roll i publiceringen och i kontakten med redaktionen, men att det inte var han som var anmälaren.

Medieombudsmannens bedömning

Medieombudsmannens uppgift är att pröva om en publicering har medfört en oförsvarlig publicitetsskada för anmälaren.

I den anmälda artikeln framställs anmälaren som ansvarig för merkostnader om 4,4 miljoner kronor i Storfors kommun. Med hänsyn till att anmälaren haft i uppdrag att minska utgifterna är uppgifterna i publiceringen negativa för henne. Det rör sig därmed om en publicitetsskada.

Nästa fråga är om denna skada varit oförsvarlig. Vid den bedömningen aktualiseras frågor om allmänintresset för ämnet, anmälarens ställning, mediets belägg för det som påstås och anmälarens möjlighet till bemötande.

Vad först gäller frågan om bemötande kan jag konstatera att anmälaren getts möjlighet att komma till tals i artikeln.

Vidare rör artikeln användningen av skattemedel i samband med en omorganisation av kommunal vård och omsorg. Det är ett sådant förhållande som allmänheten har rätt till insyn i och som därmed har ett stort allmänintresse.

Anmälaren har varit tillfällig chef med uppdrag att genomföra den aktuella omorganisationen. Med ett sådant ansvarsfullt uppdrag följer att anmälaren får tåla att hennes yrkesutövning granskas i medier. Jag har inget att invända mot att en person i anmälarens ställning namnges i en publicering som den nu aktuella.

I detta fall har tidningen använt anmälarens förnamn i en rubrik med vad som skulle kunna uppfattas som ett raljant tonläge. Det är inte självklart att välja en sådan rubrik för en tjänsteman på anmälarens nivå. En förutsättning för att det ska vara medieetiskt acceptabelt är att tidningen har belägg för det som påstås.

Det är inte mitt uppdrag att fastslå vad de exakta ekonomiska konsekvenserna av den aktuella omorganisationen blivit. Jag kan däremot konstatera att NWT och anmälaren tycks vara överens om att beloppet 4,4 miljoner kronor som presenterades i artikeln inte var rättvisande. NWT har i en rättelse angett att Storfors kommun beräknar merkostnaden till ca 645 000 kr. Det är en betydande skillnad mot 4,4 miljoner kronor. Jag anser att redan denna felaktighet, sett till det sammanhang den förekommer i, är tillräcklig för att medföra en oförsvarlig publicitetsskada för anmälaren.

Därtill kommer att anmälaren menar att de kostnader som avses i artikeln till stora delar inte är hänförliga till sådant som hon har ansvarat för. I ett e-postmeddelande som bifogats till anmälan skriver kommunchefen att anmälaren inte har haft ansvar för exempelvis att utföra utköp av chefer eller beslutet att anlita anmälaren själv. NWT har i sina yttranden till Medieombudsmannen inte närmare redogjort för sin syn på anmälarens ansvar för de kostnader som publiceringen avser. Om tidningen saknat belägg för att koppla de aktuella kostnaderna till anmälaren blir påståendet att ”Agneta-effekten” medfört en fördyring om 4,4 miljoner kronor än mer klandervärt ur medieetisk synpunkt.

Det förhållandet att tidningen, såvitt jag förstår, valt att använda begreppet ”Agneta-effekten” för att beskriva andra poster än de poster som avsågs i tavlan med samma begrepp, ger däremot inte i sig skäl till kritik från min sida.

Sammanfattningsvis bedömer jag alltså att NWT saknat belägg för påståendet att ”Agneta-effekten” resulterat i att det blivit 4,4 miljoner kronor dyrare. Den publicitets­skada anmälaren drabbats av är därför inte försvarlig. Att NWT numera har avpublicerat nätartikeln samt infört en rättelse gällande beräkningen är bra, men inte tillräckligt för att väga upp skadan av publiceringen. Mot den bakgrunden anser jag att NWT ska klandras. Ärendet hänskjuts till Mediernas Etiknämnd.

Ärendet hos Mediernas Etiknämnd

Både NWT och Agneta Hugander har yttrat sig i nämnden. De har anfört sammanfattningsvis följande.

NWT:

Mediet vidhåller att de utköp som gjordes var en del av omorganisationen och att Agneta Hugander, som tillfällig interimchef med uppgift att genomföra en omfattande omorganisering av vården för att minska utgifterna, varit en central person i just omorganisationen. Hennes resultat och arbetssätt beskrevs av Storfors kommun som “Agneta-effekten”. Mediet anser att det är viktigt att framhålla att den effekt som omställningsarbetet ledde fram till är en merkostnad. Dock inte den summa som NWT först publicerade, men en merkostnad på 645 084 kronor. Mediet menar att de har belägg för att ”Agneta-effekten” medfört en fördyring för skattebetalarna i Storfors kommun och att NWT därför inte ska klandras för publiceringen.

Agneta Hugander:

Det mest centrala är NWT:s fortsatta påstående att Agneta Huganders arbete inneburit fördyrade kostnader för skattebetalarna i Storfors – medan verkligheten är att arbetet innebär besparingar i mångmiljonklassen (även inkluderat de merkostnader som finns på enstaka budgetposter). Besparingseffekten gällde inte bara föregående år, som granskningen i huvudsak utgick ifrån, utan effekten är än tydligare innevarande år och kommer finnas med även åren som följer. Den positiva helårseffekten efter omställningen är i storleksordningen 15–20 miljoner årligen. Det mest alarmerande är dock att hon som person beskylls för att ha orsakat merkostnader som ligger utanför hennes ansvarsområde samtidigt som ingen del av den verkliga effekten hon uppnått inom det faktiska ansvarsområde hon haft överhuvudtaget nämnts.

Mediernas Etiknämnds bedömning

Mediernas Etiknämnd delar MO:s bedömning och klandrar Nya Wermlands-Tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

I beslutet har deltagit ordföranden Linda Haggren, Christine Lager och Kristina Svahn Starrsjö samt Andreas Ekström, utsedd av Svenska Journalistförbundet, Hanna Nyberg, utsedd av Svenska Journalistförbundet, Sanna Gustavsson, utsedd av Publicistklubben, Alice Petrén, utsedd av Sveriges Radio, Ingrid Östlund, utsedd av Sveriges Radio, Hermine Coyet Ohlén, utsedd av Sveriges Tidskrifter, Thomas Nilsson, utsedd av Sveriges Television, Nils Hanson, utsedd av Sveriges Television, Göran Ellung, utsedd av TV4, Carina Tenor, utsedd av Utbildningsradion, Kerstin Brunnberg, utsedd av Utbildningsradion, Filippa Bergin, Ruth Mannelqvist, Robert Hårdh, Johan Trouvé, Göran Collste, Arash Sanari, Laura Hartman, Anders Forkman, Karin Johannesson och Per Lyrvall, representerande allmänheten.